"vad vill du bli när du blir stor?"

publicerat i daily, tankar;
Frågan som alla växt upp med.. Det sorgliga är att en person som frågar det egentligen inte vill veta vad du vill bli, utan vad du vill jobba med. Vem vill ens bli sitt jobb? Är det verkligen konstigt att barn svarar "jag vill bli rik, jag vill bli en prinsessa" osv? Och att de som följfråga på det får," ja men alltså, vad vill du göra? som jobb?". Jag har känt det här kravet enda ut i tåspetsarna under hela mitt liv, och även nu när jag är STOR så vet jag inte "vad jag vill bli". Men en sak vet jag, och det är att jag i mitt liv inte vill bli ett jobb. Jag som person, drömmer inte om att bli en kassörska, en advokat, en fritidsledare, en korvgubbe osv. De där är bara vad man kallas pga sitt jobb, och min dröm är inte att bli benämd tack vare ett jobb. Kanske inte är så konstigt att jag inte vet vad jag vill bli, om man måste svara något sådant?! 

Jag vill vara ett ljus i människors liv. Jag vill sprida vidare viktiga tankar, och få folk att reagera, tänka om och se livet ur en ny synvilkel. Jag vill bryta mönster, få fler människor att gå sin egen väg istället för att följa normen som människor redan har skapat. Man behöver inte vara som alla andra och göra som sina föräldrar gjort tex. Men först av allt vill jag kunna känna att jag är alldeles tillräckligt bra precis som jag är. Och det finns inget jobb, ingen utbildning eller betyg som kan skapa den jag är, utan helt enkelt är svaret på frågan vad jag vill bli när jag blir stor är en lycklig version av mig själv.

Kommentera inlägget här :